نویسنده : کیارش شریفی
شاید براتون سوال باشه سریع ترین بمب افکن جهان چی هست. در این مقاله به هیولای نیرو هوایی امریکا و سریع ترین بمب افکن جهانNorth American XB-70 Valkyrie )نورث آمریکن ایکس بی ۷۰والکیری)میپردازیم
XB-70 بمبافکن مافوق صوتی بود که در اواخر دههٔ 50 برای فرار از دید رادار و هواپیماهای رهگیر شوروی طراحی شد.
نورث آمریکن XB-70 والکیری نسخهٔ پروتوتایپ یک بمبافکن استراتژیک مافوق صوت مجهز به سلاح هستهای بنام B-70 برای نیروی هوایی ارتش ایالاتمتحده بود. این بمبافکن شش موتوره که در اواخر دههٔ 50 توسط شرکت نورث آمریکن طراحی شد، میتوانست هزاران کیلومتر را با سرعتی بیش از 3300 کیلومتر بر ساعت طی و در ارتفاع 21 هزار متر پرواز کند. با چنین سرعتی انتظار میرفت B-70 عملاً در برابر هواپیماهای رهگیر که در آن زمان تنها سلاح موثر در برابر بمب افکنها محسوب میشدند مصون باشد
داستان والکیری از سال 1955 شروع میشود زمانی که نیروی هوایی آمریکا با ارائه طرح WS-110 خواهان بمب افکنی با سرعت پیمایش 0.9 تا 3ماخ و توانایی حمل 23 تن جنگ افزار و دارای شعاع عملیاتی7400 کیلومتر برای جایگزینی B-52 اسراتوفورترس شد در بین کمپانی های هوافضایی آمریکایی 6 پیمانکار انتخاب شد که در بین این 6 پیمانکار2 کمپانی بویینگ و نورث آمریکن در نهایت انتخاب شدند در نهایت طرح نورث آمریکن انتخاب شد مسئله جالبی که در حین طرحی نورث آمریکن اتفاق افتاد این بود که در حین طرحی مهندسان متوجه شدند که با بهسازی موتور برای سرعت های فراصوتی در سرعت بالا صوت به ازای دو برابر سوخت مصرفی بیشتر سرعت 4 برابر افزایش میابد که این از لحاظ اقتصادی برای سوخت مناسب است و در تست های تونل باد در سال 1957 مشخص شد میتوان به سرعت 3 ماخ هم رسید .
XB-70 توسط «هریسون استورمز» (یک مهندس هوانوردی آمریکایی که در شرکت نورث آمریکن کار میکرد و بیشتر به خاطر نقش در مدیریت طراحی و ساخت آپولو شهرت پیدا کرده بود، با بالهای دلتا و بهمنظور استفاده از تکنولوژیهای مافوق صوتی که برای موشکSM-64ناواهو توسعه پیدا کرده بود طراحی شد. نوک بالهای این هواپیما بهصورت تاشو و برای چرخش 65 درجه به سمت پایین طراحی شده بودند. این ویژگی پایداری جهت حرکت هواپیما در سرعتهای مافوق صوت را افزایش و مرکز فشار را در سرعتهای بالا به موقعیت مطلوبتری تغییر میداد. همچنین به قسمت داخلی نوک تاشوی بالها نیز زاویهٔ کمبر اضافه شد تا در سرعتهای مافوق صوت هندلینگ را بهبود و درگ را کاهش دهد.
این بمب افکن مافوق صوت فقط مدت کوتاهی روی یک ایستگاه راداری دیده می شد و پیش از آنکه کنترلرها بتوانند جنگنده های رهگیر خود را در مکان مناسبی قرار دهند از برد رادار خارج می شد.
در نهایت در بین 20,000 اسم والکیری برایش انتخاب شد ولی در ادامه مشکلات فراوانی در مقابل والکری سبز شد در سال 1958 طرح ساخت 18 ماه یعنی تا سال 1960عقب افتاد و در ادامه سوخت خاصی که در نظر گرفته شده بود که سوخت فشرده یا همان ZIP FUEL نام داشت که باعث بهبود برد تا 10تا 15 درصد میشد به علت اینکه بعد از سوختن به صورت مایع و جامد در می آمد مناسب نبود بنابراین این سوخت کنار گذاشته شد و مشکل بعدی لغو طرح جنگنده شکاری رهگیر XF-108 راپیر بود
مشخصات فنی و طراح:
XB-70 والکیری یک بمب افکن استراتژیک راهبردی است که میتواند به سرعت 3 ماخ و ارتفاع 70,000 پایی یا 21 تا 23 کیلومتری سطح زمین و برد 6901 کیلومتر برسد این بمب افکن برای این ساخته شده بود که در ارتفاع بالا دور از دسترس جنگنده ها و پدافند روسی در عمق شوروی نفوذ کرده و بمباران اتمی را متعارف کند و سپس بگردد و به شش موتور توربوجت جنرال الکتریک YJ93-GE-3 مجهز شده بود که از سوخت جت JP-6 استفاده میکردند. این سوخت بهطور خاص برای نیازهای مأموریتهای بمبافکن طراحی فرموله شده بود. هرکدام از این موتورها بدون پسسوز 89 کیلو نیوتن و با پسسوز 120 کیلو نیوتن رانش تولید میکردند. والکری برای خنک کردن از سوخت استفاده میکرد. این سوخت پیش از رسیدن به موتورها از طریق مبدلهای حرارتی پمپاژ میشد. همچنین برای کاهش احتمال خود اشتعالی نیز هنگام سوختگیری، به سوخت JP-6 هواپیما نیتروژن تزریق میشد.
حادثه 8 ژوئن سال 1966 یکی از حوادث تلخ در داستان این پرنده است. در ان روز یک B-70در حال پرواز با یک فانتوم، یک F-104،یک و یک F-5 بود .104F- در حال عکس برداری از ایکس بی 70 بود که بعد از عکس برداری از بالای سر بمب افکن رد می شد که جریان هوای شدید بال ، هواپیما را به طرف خود کشید و به دلیل عدم توجه خلبان F-104، جنگنده به سکان افقی بمب افکن خورد و بمب افکن یک شیرجه کامل و غیر قابل کنترل را اغاز کرد و به زمین خورد و باعث نابودی F-104 و بمب افکن شد. امروزه تها ایکس بی70 باقی مانده در موزه هوانبردی نگهداری می شود
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن