نویسنده : محمد حسین محمدی
آیا تاکنون به انواع Apron، معایب و مزایای مختلف آنان دقت کرده اید؟
در این مقاله با انواع Apron آشنا شده و به برسی آنان میپردازیم.
تعریف Apron)پارکینگ هواپیما ) : پارکینگ هواپیما به مکان هایی اطلاق میشود که هواپیما پس از فرود و قبل از پرواز بعدی خود در آن متوقت میشود.
پارکینگ هواپیما یکی از جنبه های حیاتی و مدیرتی در فردگاه ها می باشند.
طراحی و اجرای مناسب در سیستم های Apron ها می تواند به بهبود عملکرد فرودگاه ها، افزایش ایمنی، کاهش هزینه ها و... کمک کند.
به طور کلی Apron ها را می توان به چند دسته کلی تقسیم کرد :
1.پارکینگ عمومی هواپیما (Public Aircraft Parking)
این نوع Apron معمولا برای استفاده عمومی می باشد و شامل هواپیما های مختلف شرکت های هواپیمایی، چارتری و خصوصی می باشد. همچنین این Apron می تواند برای هواپیما های تجاری، خصوصی و یا نظامی طراحی و مورد استفاده قرار گیرد.
مزایا
_کاهش هزینه(Cost Reducation ) : هزینه های نگهداری و تعمیرات هواپیما کاهش می یابد زیرا این فضا معمولا برای گروه های گسترده تری از هواپیما ها طراحی شده اند.
_دسترسی آسان (Easy Access) : پارکینگ عمومی هواپیما به طور معمول در نزدیکی باند های پروازی قرار دارد که امکان دسترسی سریع به پرواز ها و خدمات دیگر را فراهم می کند.
_تسهیل در خدمات (Facilitation of services) :ارائه خدمات نگهداری، سوخت گیری و تعمیرات به راحتی ارائه می شود.
_مدیریت بهتر فضا(Better space Management) : جلوگیری از تداخل و بهبود ترافیک هوایی
_تنوع در استفاده (Diversity in Usage) : قابلیت استفاده برای انواع مختلف هواپیما.
معایب
_فضای محدود( Limited Space) :ممکن است فضای کافی برای همه هواپیما ها وجود نداشته باشد.
_خطر آسیب (Risk of Damage) : احتمال آسیب به هواپیما ها در اثر ترافیک و فعالیت های دیگر در پارکینگ وجود دارد.
_محدویت های امنیتی (Security Limitations) : در برخی موارد خاص، وجود افراد غیر مجاز ممکن است خطر امنیتی ایجاد کند.
_عدم کنترل کامل (Lack of full control) : مالکان هواپیما ممکن است کنترل کاملی بر روی شرایط پارکینگ نداشته باشند.
_هزینه های اضافی ( Additional Costs) : برخی فردگاه ها ممکن است هزینه های اضافی برای استفاده از پارکینگ عمومی دریافت کنند.
2.پارکینگ نظامی (Military Parking )
این نوع پارکینگ مختص به هواپیما های نظامی می باشد و معمولا در پایگاه های نظامی قرار دارند. این Apron ها دارای تدابیر امنیتی خاصی می باشند.
_امنیت بالا (High Security ) : این نوع Apron ها معمولا در مناطق با امنیت بالا قرار دارند و دسترسی به آن ها محدود است، که از افراد غیر مجاز جلو گیری میکند.
_محافظت از هواپیما ها (Protection of Aircraft) : این Apron ها معمولاً از هواپیما ها در برابر حملات هوایی، شرایط جوی نا مناسب و سایر مخاطرات محافظت می کنند.
_دسترس پذیری (Quick Accessibility) : طراحی این Apron ها به گونه ای می باشد که در صورت نیاز و مواقع ضروری هواپیما ها به سرعت آماده پرواز شوند، که در مواقع بحرانی حیاتی است.
_نظارت و کنترل(Monitoring and Control ) : سیستم های نظارتی به کمک دوربین و حسگر ها وضعیت هواپیما ها و پارکینگ را زیر نظر دارند و هرگونه تهدید را شناسایی می کنند.
_تعمیر و نگهداری آسان (Easy Maintenance) : وجود تجهیزات و امکانات در این پارکینگ ها امکان تعمیر و نگهداری سریع و موثر هواپیما ها را فراهم می کند.
_هزینه بالا (High Costs) : ساخت و نگهداری Apron های نظامی به تجهیزات و زیر ساخت های پیشرفته نیاز دارد که می تواند هزینه های زیادی به همراه داشته باشد.
_نیاز به نیروی انسانی تخصصی (Need for Specialized Personnel) : برای نگهداری و تعمیر هواپیما ها در پارکینگ های نظامی، به نیروی انسانی با تخصص بالا نیاز می باشد که میتواند هزینه ها و پیچیدگی ها را افزایش دهد.
_وابستگی به شرایط ایمنی (Dependence on Security Conditions) : در صورت افزایش تهدیدات ایمنی، ممکن است نیاز به تعقیرات در ساختار پارکینگ ها باشد.
_محدویت فضا (Space Limitation) : در پایگاه های نظامی، فضای موجود برای پارکینگ ممکن است محدود باشد و این می توان ظرفیت نگهداری هواپیما را کاهش دهد.
_ عدم انعطافپذیری (Inflexibility) : طراحی Apron های نظامی ممکن است انعطافپذیری کمتری نسبت به Apron های غیر نظامی داشته باشد.
به طور کلی Apron های نظامی نقش حیاتی و مهم در حفظ و نگهداری از ناوگان هوایی نظامی دارد و به امنیت ملی کمک میکند.
3.پارکینگ خصوصی (private Aircraft ParkinP)
این نوع Apron به صورت خصوصی برای استفاده یک فرد یا سازمان خاص طراحی شده است. این نوع Apron ها معمولا در نزدیکی فردگاه ها یا در فردگاه های خصوصی قرار دارند و امکانات خاصی برای اطمینان از امنیت و نگهداری صحیح هواپیما ها فراهم میکند.
_دسترسی سریع (Quick Access) : مالکین و خدمه می توانند به راحتی و بدون تاخیر و هواپیما ها دسترسی داشته باشند.
_امنیت بالا (High Security ) : Apron های خصوصی معمولا دارای سیستم های امنیتی پیشرفته ای هستند که به حفاظت از هواپیما کمک می کند که موضوعی قابل اهیمت و مهمی می باشد.
_ خدمات اضافی (Additional Services) : بسیاری از Apron های خصوصی خدماتی مانند سوخت گیری، تعمیر و نگهداری و خدمات لوجستیکی ارائه می دهند.
_فضای اختصاصی (Private Space ): Apron های خصوصی معمولا فضای کافی و اختصاصی برای پارک کردن هواپیما ها فراهم میکنند.
_فاصله از فردگاه (Distance from the Airpor) : برخی از Apron های خصوصی ممکن است فاصله زیادی از فردگاه داشته باشند و این میتواند باعث زمان بر شدن سفر شود.
_محدویت های قانونی (Legal Restrictions) : برخی از Apron های خصوصی ممکن است با محدویت های قانونی یا مجوز هایی روبرو شوند که استفاده از آنها را پیچیده تر کند.
_نیاز به تعمیر و نگهداری (Maintenace Needs) : نگهداری و تعمیر هواپیما در پارکینگ های خصوصی می تواند زمان بر و هزینه بر باشد.
_خطر آسیب (Risk Damage) : امکان آسیب به هواپیما در Apron های غیر مجاز یا با کیفیت پایین وجود دارد.
انتخاب پارکینگ خصوصی می تواند برای افرادی که به طور مکرر سفر میکنند و به دنبال امنیت، دسترسی سریع و خدمات اضافی هستند، جذاب و قابل قبول باشد.
4.پارکنیگ در باند (Ramp Parking )
این نوع Apron در نزدیکی باند فرو و پرواز قرار دارد و معمولا برای هواپیما هایی که به طور موقت در حال بارگیری یا تخلیه و از کارهای از این قبیل استفاده می شود.
_دسترسی سریع (Quick Access) : هواپیما ها به راحتی به ترمینال ها و دیگر تسهیلات دسترسی دارند.
_کاهش ترافیک زمینی (Reduction of Ground Traffic) : ترافیک وسایل نقلیه زمینی را از فردگاه کاهش می دهد.
_تسهیل در خدمات زمینی (Facilitation of Ground Services) : خدماتی مانند سوخت گیری، نگهداری و تعمیرات به سهولت انجام میشود.
_تسهیل در عملیات اضطراری (Facilitation of Emergency Operations) : در شرایط اضطراری، امکان دسترسی سریع به هواپیما ها وجود دارد که موضوعی مفید و قابل اهمیت است.
_خطرات ایمنی (Safety Hazards) : در این نوع Apron ها مخاطرات برای کار کنان و مسافران ممکن است افزایش یابد.
_پایداری محدود (Limited Stability) : روش های پایداری در این نوع Apron ساده نبوده و به راحتی قابل اجرا نمی باشد.
_آسیب به باند (Damage to Runway) : در این نوع Apron پارکینگ های غیر مجاز ممکن است به باند و زیر ساخت های آن آسیب جدی وارد کنند.
_مشکلات امنیتی (Security Issues) : این Apron نیاز به تدابیر امنیتی بیشتری دارد تا از دسترسی های غیرمجاز جلو گیری شود.
5.پارکینگ چند منظوره (Multi-purpose Aircraft Parking)
این نوع Apron برای استفاده های مختلف (نظامی، تجاری، خصوصی) طراحی شده و مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع Apron قابلیت پذیرش انواع هواپیما را دارد و میتواند به عنوان یک مرکز خدماتی برای نگهداری، تعمیر و خدمات جانبی به هواپیما ها عمل کند.
_افزایش بهره وری (Increasing Productivity) : با وجود امکانات متعدد، فرایند خدمات دهی به هواپیما ها سریع تر و کار آمد تر انجام می شود.
_خدمات جامع (Comprehensive Services) : Apron های چند منظوره می تواند شامل خدماتی مانند تعمیر و نگهداری، سوخت گیری و خدمات پشتیبانی باشد، که به راحتی در دسترسی قرار می گیرد.
_ انعطاف پذیری (Flexibility) : این نوع Apron امکان پذیرش انواع مختلف هواپیما را فراهم میکند و می تواند به تغییرات نیاز های فرودگاه پاسخ دهد.
_بهینه سازی فضا(Space Optimization) : Apron چند منظوره به بهینه سازی استفاده از فضای فرودگاه کمک میکند زیرا امکان استفاده همزمان از فضا برای انواع مختلف هواپیما را فراهم می آورد.
_ ایمنی (Safety) : با طراحی مناسب و مدیرت هوشمند، ایمنی در Apron های چند منظوره افزایش می یابد و خطرات احتمالی کاهش می یابد.
_نیاز به تکنولوژی پیشرفته (Need for Advanced Technologies) :برای مدیرت موثر در Apron، نیاز به سیستم ها و فناوری های پیشرفته می باشد که چالش ها و هزینه های سنگینی در پی خواهد داشت.
_طراحی پیچیده (Complex Desing) : طراحی این نوع Apron نیازمند مهارت های مهندسی پیشرفته و برنامه ریزی دقیق است.
_ نیاز به فضای بزرگ (Need for a large space.) : Apron چند منظوره به فضای بیشتری نسبت به پارکینگ های دیگر دارد که میتواند در فردگاه محدویت ایجاد کند.
_ترافیک و شلوغی(Traffic And Crowding ) : وجود خدمات متعدد می تواند منجر به افزایش ترافیک و شلوغی در اطراف فرودگاه شود.
_نیازمند نیروی انسانی زیاد (In need of a large workforce) :این نوع Apron به نیروی انسانی بیشتری برای مدیریت و ارائه خدمات نیاز دارد، که میتواند هزینه بر باشد.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن