نویسنده: رضا زمردی نیا
پرنده هدایت پذیر از راه دور یا به اختصار پَهپاد؛که به آن هواپیمای بدون سرنشین یا همان (Unmanned aerial vehicle)نیز میگویند؛ در کل خود کلمه پهپاد مخفف:(پرنده هدایت پذیر از راه دور ) است.
پرواز پهپادها ممکن است تحت کنترل از راهدور توسط یک خلبان، یا با درجات مختلفی از خود مختاری ، مانند کمک توسط خلبان خودکار (autopilot)، تا هواپیماهای کاملاً خودمختار که هیچ شرطی برای مداخله انسانی ندارند و بدون نیاز به هدایت انجام شود.
تاریخچه پهپاد
در سال ۱۸۴۹ اتریش، بالن پر از بمب بدون سرنشینی را برای حمله به ونیز فرستاد. نوآوری پهپاد در سال ۱۹۰۰میلادی آغاز شد و در اصل برای آموزش پرسنل نظامی متمرکز شده بود.
توسعه پهپاد در طی جنگ جهانی اول تا هنگامی که شرکت هواپیمایی دیتون-رایت یک اژدر هوایی بدون سرنشین که در یک زمان از پیش تعیین شده منفجر شد، ادامه یافت.
به گزارش رسانه BBC طبق آمار، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ کشور جهان از پهپادهای نظامی استفاده میکنند. از لیست ۱۸ کشوری که بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ پهپادهای نظامی خریداری کردهاند، ۱۲ کشور اول لیست همگی پهپادهای خود را از چین خریدهاند. آمریکا، چین، ترکیه، ایران و اسرائیل از جمله کشورهایی هستند که خود پهپادها را میسازند و گاهی به دیگر کشورها صادر میکنند.
انواع پهپاد ها؟
پهپادها را میتوان به اشکال مختلف دستهبندی کرد.
1-از نظر قابلیت حمل و ابعاد سه دستهبندی وجود دارد.
•پهپادهای بسیار کوچک که حتی در حد چند گرم وزن دارند MAV
•پهپادهای مینیاتوری که کمتر از ۲۵ کیلوگرم وزن دارند.
•پهپادهای سنگین.
2-از نظر ساختار شکلی هم میتوان پهپادها را به دستهبندی زیر تفکیک کرد.
•پهپاد با بال ثابت (Fix Wing) که عملکردی مشابه هواپیماهای بال ثابت دارند.
•پهپاد مبتنی بر ملخ (Multi Rotor) که عملکردی مشابه چرخبالها دارند.
3-از نظر کاربرد هم میتوان پهپادها را در چهار دسته زیر قرارداد:
•پهپادهای نظامی که امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی را دارند
•پهپادهای تجسسی و جاسوسی
•پهپادهای پشتیبانی و لجستیکی
•پهپادهای غیرنظامی و تجاری
منطقه پرواز ممنوع پهپاد ها
در تمامی کشورهای دنیا قوانین مشخصی درباره پهپادهای شخصی وجود دارد. برای مثال در همه کشورها پرواز دادن کوادکوپتر بر روی مناطق نظامی ممنوع است. همچنین در بسیاری از کشورها پرواز دادن کوادکوپتر در نزدیکی فرودگاه های نظامی و مسافربری اکیدا ممنوع است.
پرواز هلی شات بر فراز امکانی مثل بیمارستان، مسجد و مراکز آموزشی نیز ممنوع است. معمولا ممنوعیت پرواز در این مناطق باید در حدی باشد که آلودگی صوتی ایجاد نشود. از آنجا که این مراکز محل تجمع افراد هستند، آلودگی صوتی می تواند آرامش افراد ساکن در آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
* فیلم برداری با انواع کوادکپتر دوربین دار در مناطقی مثل پادگان، سد، کلانتری، خطوط انقال گاز و سایر مراکز حساس کشور ممنوع است.
* پرواز دادن کوادکوپتر بر فراز امکان تاریخی و باستانی نیز ممنوع است.
* در داخل شهر نیز پرواز دادن هلی شات در بزرگراه، خیابان ها، داخل تونل و پمپ بنزین ها ممنوع است.
* پرواز هلی شات در نزدیکی کابل های برق فشار قوی به دلیل خطر آتش سوزی و انفجار اکیدا ممنوع است.
هلی پد چیست؟
هلی پد یک نقطه یا سکو فرود برای هلیکوپترها و هواپیماهای عمود پرواز می باشد.” در اصل برخلاف معنی لغوی تنها هلی کوپترها نمی توانند از هلی پد استفاده کنند بلکه هواپیماهای عمود پروازی همچون اف 35 نیز می تواند از آن بهره مند بوده و استفاده نمایند. ه هلی پد ها معمولا دایره هایی با قطر 18 متر هستند
مولتی روتور چیست!؟
مولتی روتور چیست یکی از سئوالاتی است که شاید بارها در صنعت هوانوردی به گوشه شما رسیده باشد . مولتی روتور نام کلی یک دسته بسیار بزرگ است که مدل های پروازی متعددی در زیر شاخه آن قرار می گیرند . در سال های اخیر و با پیشرفت محصولات پروازی این نام بی شک به گوش شما خورده است . پرنده های عمود پرواز و یا مولتی روتور از جمله مدل های پروازی بدون سرنشینی هستند که مجهز به بیش از 2 موتور برای بالارفتن می باشند . مولتی روتور ها در ابعاد و سایز های مختلفی طراحی و تولید می شوند که طبقه بندی آن ها بر اساس تعداد موتور های آن هاست . به تبع وجود موتور ها ملخ هایی نیز دز طراحی کل گنجانده می شوند که بواسطه ی آن ها دستگاه از روی زمین بلند می شود .
کوادکوپتر
یکی از انواع وسایل پهپاد است ک با کمک گرفتن از چهار پروانه برای ایجاد نیروی پیشرانه استفاده می شود.
کواد کوپتر ها در زمینه تحقیقاتی نظامی تصویر برداری تفریحی و سم پاشی از کار برد های بالای برخور دار هستند.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن