نویسنده : عدنان قائدی
آیا میدانید PFD چیست؟ یا PFD مخفف چیست و عملکرد آن به چه صورت میباشد؟
PFD مخفف (primary flight display)نیز می باشد و در واقع PFD یک نشانگرمهم در هواپیما به شمار می اید.
این نشانگر را میتوان (attitude indicator) هم نامید که در لغت به ان وضعیت نما گفته می شود.
تاریخچه ی نشانگر PFD
سیستم Primary Flight Display (PFD) به عنوان یکی از اجزای اصلی در پرواز، تاریخچهای پیچیده و جذاب دارد. در اواخر دهه 1960، نخستین نمایشگرهای الکترونیکی برای نمایش اطلاعات پرواز در هواپیماها ظاهر شدند. این نمایشگرها در ابتدا به عنوان “شماتیک پایلوت” (Schematic Pilot) شناخته میشدند و تا حدی اطلاعات پایه پرواز را نمایش میدادند.
تا دهه 1980، با پیشرفت فناوری الکترونیکی و نمایشگرهای رنگی CRT (Cathode Ray Tube)، نمایشگرهای Primary Flight Display به شکلی پیشرفتهتر و دقیقتر در هواپیماها مورد استفاده قرار گرفتند. این تکنولوژیها به خلبانان امکان دسترسی به اطلاعات پرواز با وضوح بیشتر و در شرایط نوری مختلف را میآوردند.
PFD چه اطلاعاتی را به خلبان نشان می دهد؟
سیستم Primary Flight Display (PFD) یک قسمت اساسی از پرواز در هوانوردی مدرن است. این سیستم نمایشگر، اطلاعات حیاتی پرواز را برای خلبانان فراهم میکند. اطلاعاتی چون سرعت هواپیما، ارتفاع، نشانگرهای افق مصنوعی، شیب پرواز، دادههای مربوط به کمپاس و سایر اطلاعات ضروری در زمینه پرواز را نمایش میدهد.
PFDبه چه علت مورد استفاده است؟
این سیستم بر روی یک نمایشگر الکترونیکی (مانند صفحهنمایش LCD یا LED) قرار دارد و بر اساس فناوریهای مدرن مانند اینترفیسهای گرافیکی، نورپردازی، و انتقال دادههای دیجیتال عمل میکند. این نمایشگر به خلبانان کمک میکند تا با دقت بیشتری به اطلاعات پرواز دسترسی داشته باشند و تصمیمگیریهای بهتری در هنگام پرواز انجام دهند.
PFD چگونه کار می کند؟
بیشتر نشانگر های PFD با جایروسکوپ برای ارائه اطلاعات پرواز مربوط به وضعیت متکی هستند. آنها به جایروسکوپ متصل هستند که در حین پرواز می چرخد. سپس کار شاخص های نگرش، تفاوت زاویه ای بین محور هواپیما و افق زمین را در زمان واقعی نشان می دهد.
PFD بر حسب درجه سنجیده می شود. در بالای یک attitude indicator معمولی مجموعه ای از خطوط مرجع قرار دارد که هر کدام نشان دهنده 10 درجه است. با بالا رفتن، فرود یا پایین آمدن هواپیما، نشانگر وضعیت نما تغییر خواهد کرد. سپس خلبانان می توانند برای تعیین نگرش هواپیما به این خطوط مرجع مراجعه کنند.
بسیاری از هواپیماهای عمومی هوانوردی با نشانگر نگرش ژیروسکوپی با خلاء یا هوا پرواز می کنند. خلاء کشیده میشود یا هوا دمیده میشود تا ژیروسکوپ در داخل جعبه ابزار بچرخد. ژیروس های خلاء در معرض آلودگی و نشت در سیستم هستند که می تواند منجر به نشانه های نادرست شود. بسته به سن ابزار، ممکن است محدودیت هایی در درجات کرک و گامی داشته باشد که می تواند بدون غلت زدن نمایش دهد. واحدهای جدیدتر مشکل غلتیدن ندارند.
نشانگر pfd الکتریکی
نشانگرهای نگرش الکتریکی از یک ژیروسکوپ الکتریکی به جای خلاء استفاده می کنند. نشانگرهای الکتریکی معمولاً به عنوان یک ابزار پشتیبان با انرژی باتری در صورت خرابی نشانگر خلاء استفاده می شوند. آنها معمولاً محدودیتهای مشابه واحدهای سنتی را ندارند، اما دارای یک اهرم قفس برای بستن ژیروسکوپ در حین مانور هستند تا از فرآیند نعوظ طولانی جلوگیری شود.
نشانگر pfd دیجیتالی
سیاست های جدید FAA امکان جایگزینی یک ابزار خلاء را با نسخه الکترونیکی برای استفاده اولیه می دهد. این بدان معنی است که نشانگرهای نگرش دیجیتال می توانند بخشی از نصب کابین شیشه ای باشند و نحوه اسکن خلبانان صفحه ابزار را با ترکیب چند ابزار سنتی در یک واحد تغییر دهند.
الکترونیک حالت جامد به این معنی است که نسخههای دیجیتال محدودیتهای زیر و بم و بانکی ندارند. این سیستم ها همچنین دارای انرژی پشتیبان باتری در صورت از کار افتادن سیستم الکتریکی هواپیما هستند.
انتخاب شاخص pfd مناسب
انتخاب ابزار مناسب برای هواپیما به طور قابل توجهی بر عملکرد هواپیما و تجربه پرواز شما تأثیر می گذارد. در اینجا پنج عامل وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری بین انواع شاخص نگرش در نظر بگیرید:
عملکرد: به دنبال سیستمی باشید که متناسب با پاکت پرواز معمولی شما باشد. یک سیستم خلاء یا الکتریکی سنتی سطح بالایی از عملکرد را برای بسیاری از انواع هواپیما ارائه می دهد.
تعمیر و نگهداری: هزینه نگهداری را در تصمیم خود در نظر بگیرید. شاخصهای نگرش الکتریکی نسبت به سیستمهای خلاء، نیازمندیهای تعمیر و نگهداری و نقاط احتمالی خرابی کمتری دارند.
وزن: سیستمهای الکترونیکی معمولاً سبکتر از سیستمهای خلاء هستند، بنابراین میتوانید بار، سوخت اضافه کنید یا از عملکرد بهتری لذت ببرید. اگر در حال جایگزینی هوش مصنوعی خلاء هستید، وزن از قبل در محاسبات وزن هواپیمای شما تعبیه شده است.
بودجه: به دنبال پیشرفته ترین سیستمی باشید که به طور منطقی می توانید بدون به خطر انداختن سایر زمینه های عملیات هواپیما بپردازید. نشانگرهای مکانیکی ممکن است در طول زمان گران تر شوند، زیرا اغلب به تعمیرات بیشتری نیاز دارند.
تجربه پرواز: انطباق با ابزارهای جدید، به ویژه پانل کامل دیجیتال، نیاز به آموزش دارد. همچنین نحوه پرواز شما را تغییر خواهد داد.
در کل این نشانگر میتواند یکی از شش نشانگر های اصلی پرواز باشد و در داخل کابین همه ی هواپیما ها قابل مشاهده است.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن