نویسنده : امیر علی خالقی
در دنیای پیچیده و دقیق هوانوردی، عوامل متعددی بر عملیات نشست و برخاست هواپیماها تاثیر میگذارند. یکی از مهمترین این عوامل، شرایط آب و هوایی است که میتواند به طور قابل توجهی بر طول باند مورد نیاز تاثیر بگذارد. از دمای هوا گرفته تا سرعت و جهت باد، هر یک از این عناصر میتوانند به شکلی منحصر به فرد بر روی عملکرد هواپیما و ایمنی پرواز تاثیر بگذارند. این مقاله به بررسی دقیق این تاثیرات میپردازد و نشان میدهد که چگونه خلبانان و مهندسان هوانوردی با استفاده از دانش و فناوریهای پیشرفته، به بهینهسازی عملیات نشست و برخاست در شرایط مختلف آب و هوایی میپردازند.
در این مسیر، ما به بررسی چگونگی تاثیر دمای هوا بر چگالی و ویسکوزیته هوا، نقش بادهای مخالف و موافق در تغییر طول باند، و تاثیر فشار جوی و رطوبت بر عملکرد هواپیما میپردازیم. همچنین، به تاثیرات متفاوت آب و هوا بر انواع مختلف هواپیماها، از جتهای مسافربری گرفته تا هواپیماهای کوچک تک موتوره، و نحوه مواجهه با چالشهای ناشی از شرایط جوی شدید میپردازیم. این مقاله همچنین به بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی بر استانداردهای طراحی باند و نیازهای آینده هوانوردی میپردازد و نشان میدهد که چگونه تکنولوژیهای پیشرفته هواشناسی میتوانند در بهبود ایمنی و کارایی پروازها نقش داشته باشند.
دما
دما یکی از عوامل مهمی است که بر طول باند لازم برای نشستن و برخاستن هواپیما تاثیر میگذارد. با افزایش دما، هوا منبسط میشود و چگالی آن کاهش مییابد. این کاهش چگالی به معنای کمتر شدن تعداد مولکولهای هوا در هر واحد حجم است که نیروی بالابرنده لازم برای هواپیما را فراهم میکنند. در نتیجه، هواپیما برای رسیدن به نیروی بالابرنده کافی و برخاستن از زمین به سرعت بیشتری نیاز دارد، که به معنای نیاز به باند طولانیتری برای شتاب گرفتن است
به عنوان مثال، با هر سه درجه سانتیگراد افزایش دما، مشکل هواپیماها در برخاستن از زمین یک درصد بیشتر میشود. اگر در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد یک هواپیما به کمتر از دو کیلومتر برای برخاستن از زمین نیاز داشته باشد، در دمای ۴۰ درجه به دو و نیم کیلومتر نیاز خواهد داشت.
این موضوع در فرودگاههایی که در ارتفاع بالاتری قرار دارند یا باندهای کوتاهتری دارند، بیشتر خود را نشان میدهد، زیرا هوا در ارتفاعات بالاتر به طور طبیعی رقیقتر است و باندهای کوتاهتر فضای کمتری برای شتاب گرفتن هواپیما فراهم میکنند. همچنین، تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی میتوانند به این چالشها بیفزایند، زیرا دمای متوسط جهانی در حال افزایش است و این میتواند بر طول باند مورد نیاز برای برخاستن و نشستن تاثیر بگذارد.
باد
باد نیز یکی از عوامل مهم آب و هوایی است که بر طول باند لازم برای نشستن و برخاستن هواپیما تاثیر میگذارد. بادهای مختلف، از جمله بادهای جانبی و بادهای مخالف، میتوانند چالشهایی را برای خلبانان ایجاد کنند و نیاز به مهارتهای خاصی برای مدیریت این شرایط دارند.
بادهای جانبی (Crosswind) میتوانند باعث ایجاد نیروهای جانبی بر هواپیما شوند که ممکن است هواپیما را از مسیر مستقیم خود منحرف کنند. خلبانان باید تکنیکهای خاصی را برای جبران این نیروهای جانبی به کار ببرند تا اطمینان حاصل کنند که هواپیما در مسیر صحیح باقی میماند.
بادهای مخالف (Headwind) میتوانند به هواپیما کمک کنند تا با سرعت کمتری برخاسته و با فاصله کوتاهتری فرود بیاید. این نوع باد میتواند به کاهش طول باند مورد نیاز برای برخاستن کمک کند.
در مقابل، بادهای دنباله (Tailwind) میتوانند باعث شوند که هواپیما برای رسیدن به سرعت برخاست مورد نیاز، به باند طولانیتری نیاز داشته باشد. این نوع باد میتواند فرآیند برخاستن را دشوارتر کند و نیاز به فضای بیشتری برای شتاب گرفتن داشته باشد.
رطوبت هوا
رطوبت هوا نیز مانند دما و باد، تاثیر قابل توجهی بر عملکرد هواپیما و طول باند مورد نیاز برای نشستن و برخاستن دارد. با افزایش سطح رطوبت، فشار بر حجم مشخصی از هوا کاهش مییابد. به بیان دیگر، هوای مرطوب معمولاً نسبت به هوای خشک چگالی کمتری دارد1.چگالی کمتر هوا به معنای وجود مولکولهای کمتر در حجم معینی از هوا است. این امر به این معناست که برای برخاستن هواپیما از باند یا حفظ ارتفاع، به نیروی برآی بیشتری نیاز است1. در نتیجه، هواپیما برای رسیدن به سرعت برخاست مورد نیاز و جدا شدن از زمین، به باند طولانیتری نیاز دارد.
فشار هوا
فشار هوا یکی دیگر از عوامل مهم آب و هوایی است که بر طول باند لازم برای نشستن و برخاستن هواپیما تاثیر میگذارد. فشار هوا با ارتفاع از سطح دریا کاهش مییابد، به این معنی که در ارتفاعات بالاتر، هوا رقیقتر و چگالی آن کمتر است1. این کاهش چگالی به این معناست که هواپیما برای ایجاد نیروی بالابرنده کافی و برخاستن از زمین به سرعت بیشتری نیاز دارد، که به نوبه خود به معنای نیاز به باند طولانیتر برای شتاب گرفتن است.
همچنین، فشار هوا میتواند بر سیستمهای هواپیما تاثیر بگذارد، به ویژه بر سیستمهایی که برای اندازهگیری سرعت و ارتفاع استفاده میشوند. این سیستمها معمولاً بر اساس فشار هوا کالیبره میشوند و تغییرات در فشار میتواند دادههای نادرستی را به خلبانان ارائه دهد، که میتواند به خطاهای ناوبری منجر شود1.
در نهایت، فشار هوا بر روی موتورهای هواپیما نیز تاثیر میگذارد. موتورهای توربینی که در بسیاری از هواپیماهای مسافربری استفاده میشوند، برای کارکرد صحیح به مقدار معینی از هوا نیاز دارند. در فشارهای پایینتر، موتور باید سختتر کار کند تا هوای کافی برای احتراق را جذب کند، که میتواند بر کارایی و عمر موتور تاثیر بگذارد.
غلظت هوا
چگالی هوا، که به آن غلظت هوا نیز گفته میشود، نقش بسیار مهمی در عملکرد هواپیماها و طول باند مورد نیاز برای نشستن و برخاستن دارد. چگالی هوا نسبت جرم به حجم هوا است و با تغییرات دما، فشار، و رطوبت تغییر میکند.
به طور خلاصه، هرچه چگالی هوا بیشتر باشد، هواپیما برای ایجاد نیروی بالابرنده کافی به سرعت کمتری نیاز دارد و میتواند در باند کوتاهتری برخاسته یا فرود بیاید. اما با کاهش چگالی هوا، به دلیل کاهش تعداد مولکولهای هوا در واحد حجم، هواپیما برای رسیدن به نیروی بالابرنده لازم باید با سرعت بیشتری حرکت کند، که این به معنای نیاز به باند طولانیتر برای شتاب گرفتن است.
چگالی هوا در سطح دریا و در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد حدود ۱.۲۲۵ کیلوگرم بر متر مکعب است1. با افزایش ارتفاع، چگالی هوا کاهش مییابد، که به این معناست که هواپیماها در فرودگاههایی که در ارتفاعات بالاتر قرار دارند، به باند طولانیتری برای برخاستن و فرود آمدن نیاز دارند.
ارتفاع فرودگاه
ارتفاع فرودگاه از سطح دریا یکی از عوامل مهمی است که بر طول باند لازم برای نشستن و برخاستن هواپیما تاثیر میگذارد. هرچه فرودگاه در ارتفاع بالاتری قرار داشته باشد، هوا رقیقتر و چگالی آن کمتر است. این کاهش چگالی به این معناست که هواپیما برای ایجاد نیروی بالابرنده کافی و برخاستن از زمین به سرعت بیشتری نیاز دارد، که به نوبه خود به معنای نیاز به باند طولانیتر برای شتاب گرفتن است.
به عنوان مثال، برای هواپیماهای با وزن بیشتر به باندی با طول حداقل ۲۴۳۸ متر (در سطح دریا) نیاز است. اگر فرودگاه در ارتفاع بالاتر از سطح دریا واقع باشد، این مقدار افزایش مییابد؛ مثلاً فرودگاهی که در ارتفاع ۱۰۰۰۰ پا از سطح دریا واقع شده باشد برای برخاستن هواپیماهای غول پیکر به ۳۰۴۸ متر باند نیاز دارد.
این موضوع برای فرودگاههایی که در مناطق کوهستانی یا بلندیها قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است. طراحان فرودگاهها و مهندسان هوانوردی باید این عوامل را در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که هواپیماها میتوانند به صورت ایمن برخاسته و فرود بیایند.
دید افقی
دید افقی و تاثیر ابر و مهها بر طول باند برای نشستن و برخاستن هواپیما عوامل مهمی هستند که باید در برنامهریزی پرواز در نظر گرفته شوند. دید افقی به حداکثر فاصلهای گفته میشود که یک جسم معمولی را در روز و یک جسم نورانی را در شب با چشم غیر مصلح میتوان تشخیص داد.
مه میتواند دید افقی را به شدت کاهش دهد و حتی گاهی به صفر برساند. این کاهش دید میتواند برخاستن و نشستن هواپیماها را دشوار کند، زیرا خلبانان برای انجام این دو عملیات به دید کافی نیاز دارند.
ابرها نیز میتوانند دید را محدود کنند، به ویژه ابرهای پایین که میتوانند دید خلبانان را در هنگام نزدیک شدن به باند محدود کنند. در شرایطی که دید کافی وجود نداشته باشد، ممکن است لازم باشد که پروازها به تاخیر بیفتند یا به فرودگاه دیگری هدایت شوند.
در نهایت، دید مورب، که مقدار مسافتی است که خلبان هنگام نشستن در روی باند تخمین میزند، برای نشستن هواپیماها، مخصوصاً جتها، بسیار مهم است. دید مورب میتواند توسط پدیدههایی مانند مه، ابرهای پایین، دود و گرد و خاک کاهش یابد و اغلب اختلاف زیادی بین دید مورب و دید افقی وجود دارد.
ایستگاه هواشناسی فرودگاه
در فرودگاهها، واحدی که مسئول جمعآوری و پیشبینی اطلاعات هواشناسی است، ایستگاه هواشناسی فرودگاه نام دارد. این ایستگاهها با استفاده از تجهیزات پیشرفته و دقیق، دادههای مربوط به شرایط جوی را اندازهگیری و ثبت میکنند. اطلاعات جمعآوری شده شامل دما، فشار هوا، رطوبت، سرعت و جهت باد، و میزان بارش است.
ابزارهای اصلی ایستگاه هواشناسی فرودگاه شامل:
علاوه بر این، ایستگاههای هواشناسی فرودگاه ممکن است دارای تجهیزات خاصی مانند چکهسنج برای اندازهگیری قطرههای بارش و دیدسنج برای تعیین بیشترین فاصله افقی که امکان رویت اشیاء در سطح زمین را دارا است، باشند. این اطلاعات برای خلبانها در هنگام فرود بسیار حیاتی است.
چگونگی اطلاع خلبانها از شرایط هواشناسی: خلبانها از طریق گزارشهای هواشناسی که توسط ایستگاههای هواشناسی فرودگاه تهیه میشود، از شرایط جوی مطلع میشوند. این گزارشها شامل اطلاعاتی مانند METAR و TAF هستند که به صورت کدگذاری شده اطلاعات دقیقی از شرایط فعلی و پیشبینیهای آب و هوایی را ارائه میدهند. خلبانها قبل از پرواز و همچنین در طول پرواز به این اطلاعات دسترسی دارند و میتوانند بر اساس آنها تصمیمات مهمی را بگیرند.
موارد مهم در ارتباط با آب و هوا و هوانوردی:
این اطلاعات به خلبانها کمک میکند تا برنامهریزی دقیقتری برای پروازهایشان داشته باشند و ایمنی را در شرایط مختلف آب و هوایی تضمین کنند.
سیستم های هواشناسی هواپیما
هواپیماها مجهز به دستگاههای هواشناسی پیشرفتهای هستند که به آنها کمک میکند تا شرایط جوی را در طول مسیر پرواز به دقت ارزیابی کنند. این دستگاهها به خلبانها اجازه میدهند تا از شرایط آب و هوایی پیش رو مطلع شوند و در صورت نیاز، تصمیمات لازم برای تغییر مسیر یا ارتفاع پرواز را اتخاذ کنند.
دستگاههای هواشناسی متصل به هواپیما شامل:
تکنیک جمعسپاری هواشناسی: یکی از تکنیکهای نوین در هواشناسی هواپیماها، استفاده از تکنیک جمعسپاری است. در این روش، اطلاعات جمعآوری شده از رادارهای هواشناسی مختلف هواپیماها از طریق لینکهای مخابراتی به ایستگاههای مرکزی زمینی ارسال میشود و پس از تجزیه و تحلیل، یک پایگاه داده دقیق آب و هوایی را تشکیل میدهند.
بسیارعالی
مفید و کارآمد
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن