نویسنده :آرسس رخش
در اوائل دهه 1960 اشرکت پیلاتوس تلاش کرد با نصب یک موتور قویتر توربوپراپ بر روی طرحی با بدنه شبیه به پی سی 3 یک هواپیما اموزشی مقدماتی قدرتمند خلق کند.طرح جدید قرار بود پی سی 3 بی نامیده شود ولی بعد از مدتی پی سی 7 نامیده شد.
پی سی 7 هواپیمای بود با بالی صاف و بدون پس گرایی و دو خدمه در پشت سر هم و کابینی حبابی شکل بود . هوپیما از یک موتور توربوپراپ پرات اندویتنی کانادا پی تی 6 ای -20 با توان 550 اسب بخار قدرت میگرفت که از سه تیغه ملخ متغیر بهره می برد . پی سی7 اولین پرواز خود را در مه سال 1975 انجام داد و در سال 1978 رسما عملیاتی شد. پی سی 7 دارای بیشترین سرعت 500 کیلومتر بر ساعت است اگرچه سرعت پیمایش ان 412 کیلومتر در ساعت است و برد ان با دو مخزن سوخت خارجی با 2600 کیلومتر می رسد.
کابین پی سی 7
تا کنون حدود 620 فروند پی سی 7 ساخته شده که به یکی از محبوب ترین توربوپراپ های اموزشی تبدیل شد و به 25 ارتش جهان فروخته شد. از جمله برخی از مشتریان این هواپیما میتوان به:
انگولا :25 فروند پی سی 7 سفارش داد و از انها در درگیری های داخلی نیز بهره برد
هند: این کشور خواهان تولید 106 فروند پی سی 7 مارک 2 در داخل شد که تا کنون حدود 80 فروند را تحویل گرفته است
ایران: در دهه 1980 این کشور 35 فروند پی سی 7 را تحویل گرفت که هواپیمای اموزشی پاییه نیروی هوایی است
عراق:در دهه 1980 توانست 52 فروند را به دست اورد که در جنگ با ایران از انها برای حمله به نیروی زمینی ایران ویا شکار بالگردها استفاده کرد
و برخی مشتریان بزرگ :مالزی 44 فروند، مراکش 88 فروند…….
هواپیماهای اموزشی توربوپراپ پی سی 7
شرکت پیلاتوس سوئیس یکی از بزرگترین و موفقترین شرکتهای جهان در زمینه ساخت هواپیماهای کوچک توربوپراپ برای نقش های ارتباطی و اموزشی است. این شرکت در میانه دهه 1940 با ساخت هواپیمای موتور پیستونی اموزشی پی سی 2 کار خود را اغاز کرد که دارای ترکیب خدمه پشت سر هم بود . یک دهه بعد دست به ساخت پی سی 3 زد که با ترکیبی جدید و به روز ولی باز با موتور پیستونی مهندسی پیلاتوس را نشان داد این شرکت چند طرح نظامی غیر نظامی چون هواپیمای ارتباطی توروپراپ پی سی 6 را تولید کرد که به شدت بر وجه کاری این شرکت افزود و هنر ان را در طراحی توربوپراپ های کم مصرف و کاربردی به همگان نشان داد. ولی یک از درخشانترین طرح های این شرکت هواپیماهای اموزشی پی سی 7 است
هواپیما توان محدود از پشتیبانی هوایی نزدیک برخوردار بود و دارای سه جایگاه جنگ افزاری در زیر هربال (در مجموع 6 عدد) با توان حمل 1040 کیلوگرم سلاح شامل تا چهار بمب 119 کیلوگرمی مارک 81 و یا تا چهار راکت انداز 7 لول 68 م م ویا تا دو غلاف مسلسل شامل غلاف های مسلسل متوسط 7.62 م م ویا 12.7 م م و یا دو مخزن سوخت خارجی یا ترکیبی از این تسلیحات را حمل کند.
هر دو خدمه توان هدایت هواپیما را داشتند ولی تنها خلبان جلو توان اتش را داشت که البته فاقد هر سامانه موثر نشان روی است و اتش کاملا چشمی انجام میشد .هر دو کابین دارای نشان دهنده های انالوگ هستند و فاقد اچ یو دی
نسخه دیگری از پی سی 7 با نام پی سی 7 مارک 2 در دهه 1980 برای نیروی هوایی افریقای جنوبی توسعه یافت. این نسخه دارای بدنه ای مشابه پی سی 9 بود ولی از موتور قویتر پی تی 6-25 سی با توان 700 اسب بخار بهره میبرد اگرچه به دلایل سیاسی روی ان جایگاه حمل سلاح نصب نشد.این نمونه در هر کابین دو نمایشگر رنگی چند کاره نصب شده بود
پی سی 9
موفقیت پی سی7 باعث توسعه رقیبانی برای این هواپیما شد که میتوان از بین انها به توکانو برزیلی اشاره کرد.از این رو پیلاتوس دست به توسعه یک نسخه قدرتمند تر پی سی 7 با نام پی سی9 زد. هواپیمای جدید در مه 1984 اولین پرواز خود را انجام داد.
پی سی 9 بسیار شبیه پی سی7 است اگرچه تفاوت های در شکل تاج کابین و محل قرار گرفتن کابین عقب است. در پی سی9 کابین عقب کمی بالاتر است و دید بسیار بهتری رو به جلو دارد .هواپیما از یک موتور توربوپراپ پی تی 6- ای 62 با توان 950 اسب بخار قدرت میگیرد و از یک ملخ چهار تیغه بهره می برد. بیشترین سرعت پی سی 9 رقم 593 کیلومتر بر ساعت بود. هر دو خلبان بر روی صندلی پرتاب شونده صفر صفر قرار میگرفتند از این رو مشکل نبودن صندلی پرتاب شونده برای خدمه در پی سی7 حل شد. همچنین کابین جلو و عقب هر کدام دارای دو نمایشگر رنگی برای نمایش نشانگر به صورت دیجیتال است اگرچه پنچ نمایشگر اصلی در درون هر دو کابین به شکل انلوگ نیز وجود دارد . این نمونه نیز یک اچ یو دی در کابین جلو داشت
پی سی 9ام
همانند پی سی7 دارای شش جایگاه خارجی جنگ افزاری بود که در چهار جایگاه توان حمل 250 کیلوگرم و در دو جایگاه توان حمل 110 کیلوگرم سلاح را داشت و ترکیب تسلیحاتی مشابه پی سی7 را دارا بود ولی توان حمل تا دو بمب 225 کیلوگرمی مارک 82 و یا دو راکت انداز 19 لول 68 م م را داشت
یکی دیگر از نسخه های پی سی 9 نسخه پی سی 9 ام است . این نمونه دارای سکان عمودی بزرگتر برای ثبات طولی بیشتر، کابین برروز تر شامل یک نمایشگر بزرگ چند کاره در دو کابین و مجهز بودن با اچ یو دی با توان نشان گذاری تسلیحات در کابین جلو است .
پی سی9 نیز توانست مشتریان زیادی برای خود دست پا کند.دست کم به 10 ارتش جهان صادر شد که از جمله برخی مشتریان ان میتوان به استرالیا 67 فروند،عربستان 50 فروند،تایلند 23 فروند اشاره کرد
پی سی 21
در اواخر دهه 1980 پیلاتوس به دنبال یک توربوپراپ اموزشی بود که شبیه ساز کامل پرواز با جنگنده های اموزش چون هاوک و الفاجت باشد. در واقع هدف این بود که شما هواپیمای داشته باشید که به غیر از نقش اموزش پاییه با یک توربوپراپ بلکه نقش یک هواپیمای جت اموزشی مانند الفاجت را نیز بازی کند.در مرحله اول تلاش شد با تغییر پی سی 9 به این نتیجه برسند که پی سی 9 ام نتیجه همین تلاش بود ولی در نهایت در اواخر دهه 1990 پلاتوس به دنبال طرحی جدید رفت
پی سی 21 شبیه پی سی 9 ام است ولی دارای بدنه کشیده تری است تا حدی تلاش شد تا ایرودینامیکی بهتر به این نسخه داده شود. موتور همان نسخه به کار رفته در ای تی6 است یعنی موتور پی تی 6 ای 68 بی با توان 1600 اسب بخار قدرت، که دارای یک ملخ پنچ تیغه از جنس کامپوزیت می باشد و در عملکرد کلی تاثیر بسیار داشته است
هواپیما در کابین دارای سه نمایشگر رنگی بزرگ 15 تا 20 سانتیمتری بود که با وجود عدم داشتن رادار میتواند حالت های مختلف رادار را برای دانشجو شبیه سازی کند و یا میتواند پرتاب انواع سلاح ها را در نمایش گر های خود شبیه سازی کند از جمله سلاح های لیزری. هر دو کابین دارای اچ یو دی هستند کابین و با دوربین دید در شب هماهنگ است .
خدمه روی صندلی پرتاب شونده صفر صفر قرار داشتند و در پنج جایگاه خارجی میتواند تا 1150 کیلوگرم سلاح شامل بمب ، اکت و غلاف مسلسل را حمل کند.
بیشترین سرعت این نمونه به 685 کیلومتر بر ساعت می رسد و برد ان با سوخت داخلی 1333 کیلومتر است
از جمله مشتریان این نمونه میتوان به عربستان با 55 فروند،امارات 25 فروند و قطر با 24 فروند اشاره کرد
طول 9.7 متر 10.14 متر 10.16 متر 11.23 متر
ارتفاع 3.2 متر 3.2 متر 3.2 متر 3.7 متر
وزن خالی 1330 کیلوگرم 1725 کیلوگرم 2135 کیلوگرم 2270 کیلوگرم
بیشترین وزن 2700 کیلوگرم 2350 کیلوگرم 2948 کیلوگرم 4250 کیلوگرم
موتور پی تی 6ای-25 ای پی تی 6 ای -62 پی تی 6 ای -68 پی تی 6-ای 68 بی
قدرت موتور 550 اسب بخار 1149 اسب بخار 1100 اسب بخار 1600 اسب بخار
بیشترین سرعت 500 کیلومتر بر ساعت 593 کیلومتر بر ساعت 586 کیلومتر بر ساعت 685 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز 412 کیلومتر بر ساعت 556 کیلومتر بر ساعت 515 کیلومتر بر ساعت 600 کیلومتر بر ساعت
برد 2630 کیلومتر با سوخت داخلی و خارجی 1537 کیلومتر با سوخت داخلی 1667 کیلومتر با سوخت داخلی 1333 کیلومتر با سوخت داخلی
نسخه دیگری از پی سی 7 با نام پی سی 7 مارک 2 در دهه 1980 برای نیروی هوایی افریقای جنوبی توسعه یافت. این نسخه دارای بدنه ای مشابه پی سی 9 بود ولی از موتور قویتر پی تی 6-25 سی با توان 700 اسب بخار بهره میبرد اگرچه به دلایل سیاسی روی ان جایگاه حمل سلاح نصب نشد.این نمونه در هر کابین دو نمایشگر رنگی چند کاره نصب شده بود.
اطلاعات pc7 در یک نگاه
۱۲ آوریل ۱۹۶۶؛ ۵۸ سال پیش (نمونه آزمایشی)
۱۸ اوت ۱۹۷۸؛ ۴۶ سال پیش (تولید)
پی سی-۷ ام. کا-۲ ام:
۲۸ سپتامبر ۱۹۹۲؛ ۳۲ سال پیش
معرفیشده در
پی سی-۷: ۱۹۷۸
پی سی-۷ ام. کا-۲ ام: ۱۹۹۴
وضعیت:
در حال خدمت
کاربر اصلی:
نیروی هوایی مکزیک
نیروی هوایی هند
نیروی هوایی آفریقای جنوبی
نیروی هوایی سلطنتی مالزی
ساختهشده:
از ۱۹۶۶ تا زمان حال
تعداد ساختهشده:
بیش از ۶۱۸ فروند
توسعهیافته از
پیلاتوس پی-۳
گونهها
پیلاتوس پی سی-۹:
در سال ۱۳۶۲ ایران ۳۵ فروند از این هواپیما را دریافت کرد. این هواپیمای آموزشی توانایی حمله هوا به زمین به اهداف مورد نظر را دارد و هم چنین حرکات نمایشی را میتواند به خوبی انجام بدهد.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن