گردآوری: محمد شفیع خانی و سید اسحق موسوی
در بریتانیا هیئت اجرایی سلامت و ایمنی ، مسئولیت نظارت بر ایمنی در اماکن و محیط های کاری را بر عهده دارد . قانون سلامت و ایمنی در محیط کاری مصوب سال 1974 و مقررات مربوطه ، مجموعه قوانین حاکم را تشکیل می دهند و دستورالعمل های مدون و بروشورهای هیئت اجرایی ، جوانب و ابعاد گوناگون آن را خلاصه می نماید .
قانون سلامت و ایمنی در محیط کار مصوب سال 1974 مسئولیت نگارش سیاست کلی ایمنی کارمندان و کارگران در محیط کار را بر عهده کارفرمایان قرار داده است . کارفرمایان همچنین موظفند ، کارگران و کارمندان را از مفاد سیاست های مذکور مطلع ساخته و آنها را وادار به اجرای دقیق آن نمایند . بنابراین در یک سازمان تعمیرونگهداری هواپیما ، سیاست های کلی ایمنی و سلامت پرسنل شامل موارد زیر می شود :
1-ارزیابی کار شامل بازرسی ها به منظور تعیین خطرات مربوط به ایمنی و سلامت
2- تعیین رویه های کاری و دستورالعمل های مربوطه به راه اندازی ابزار، تجهیزات، ماشین آلات و نحوه استفاده از مواد
3-اطلاع رسانی به افراد ، پرسنل ، کارآموزان در مورد مخاطرات محیط کار
4-آموزش و تعلیم در مورد مخاطرات مربوط به ایمنی و سلامت
5- تعیین و تدوین راهکارهایی به منظور کاهش مخاطرات و افزایش سطح ایمنی و سلامت کارکنان شامل تمهیداتی چون محافظ افراد و دستگاه ها
6- ایجاد رفاه برای کارکنان
7- مشاوره ونظر خواهی از نماینده یا نمایندگان کارکنان در ارتبط با موضوع سلامت و ایمنی
سازمان های تعمیراتی موظف به انتخاب فردی به عنوان مسئول ایمنی و سلامت سازمان می باشد . به طور کلی وظیفه سازمان های تعمیراتی در قبال سلامت و امنیت عبارت است از :
1-شناسایی و تعیین خطر در محیط کاری
2- به حداقل رساندن مخاطرات در محیط کاری
3- به حداقل رساندن مخاطرات برای کارکنان
چنانچه امکان حذف کامل مخاطرات در محیط کاری وجود نداشته باشد باید به کارکنان اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت بپذیرد و راهکارهای مقابله و اجتناب از آن معرفی گردد . این کار از طریق آموزش صحیح و اصولی ، همچنین الصاق علائم هشدار محقق می گردد . برای افزایش اثر بخشی ، علائم هشدار باید :
1- به وضوح مشخص کننده وجود خطرباشد .
2- توصیف کننده نوع خطر در محل مذکور باشد برای مثال شوک الکتریکی ، تشعشع و غیره .
3- اطلاعات کافی در مورد باید و نباید ها را در اختیار کارکنان قرار دهد .
علائم باید به گونه ای باشند که توجه مهندسین جلب نموده و برای تمامی افراد ، واضح و قابل فهم باشد . علاوه بر این در محیط های صنعتی به ویژه تعمیرونگهداری هواپیما ، علائم باید به صورتی طراحی شده باشند که از دوام و پایداری کافی برخوردار باشند و حتی با مرور زمان و طی سالیان متمادی از بین نروند .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن