در این یادداشت به محل هایی که در هواپیما در معرض آتش سوزی هستند و روش هایی که از وقوع آتش در هواپیما حین پرواز می توانیم مطلع شویم می پردازیم.
محل هایی که در هواپیما در معرض آتش سوزی قرار دارند عبارتند از:
1- موتور و اطراف آن
2- قسمت بار و کارگو
3- قسمت بخاری
4- قسمت های مربوط به سیستم هیدرولیک
5- به طور کلی کلیه نقاطی که به علت نشت مایعات قایل اشتعال امکان آتش سوزی وجود دارد.
در مطالعه ای که توسط هیئت ایمنی حمل و نقل کانادا انجام شده، 15 مورد آتش سوزی در حین پرواز بین سال های 1967 تا 1998 میلادی بررسی شده است که نشان می دهد میانگین زمان طی شده بین کشف آتش سوزی حین پرواز و فرود واقعی هواپیما باید 17 دقیقه باشد.
به طور کلی به یکی از سه روش زیر می توانیم از وقوع آتش سوزی در منطقه ای در هواپیما مطلع گردیم.
- Thermocouple system
این واحد معمولا در قسمت موتور نصب شده و هر وقت میزان حرارت به حد خطرناکی برسد جریان الکتریک ضعیف تولید شده در آن، پس از تقویت در یک تقویت کننده چراغ و آژیری را در کابین به کار می اندازد.
- Thermos witch system
این واحد از یک سیلندر بلند که نسبت به حرارت حساس است، تشکیل شده که در اثر افزایش حرارت طول آن زیاد می شود. در داخل این سیلندر یک کلید الکتریکی قرار دارد که در حالت عادی باز است ولی وقتی در اثر حرارت شدید از آتش، سیلندر منبسط می شود. این کلید بسته شده و چراغ و زنگی را در کابین به کار می اندازد.
- Continuous loop system
این سیستم مورد استفاده گسترده در هواپیماهای جت امروزی است و آشکار ساز (ردیاب) آن از یک لوله نسبتا قابل انعطاف تهیه شده که به شکل یک حلقه پیوسته پیرامون نقطه مورد نظر نصب می گردد. داخل لوله از نمک آلی پر شده و یک سیم نیکلی از وسط لوله عبور کرده است. حال اگر به علتی حرارت شدید شود ماده آلی مذکور هادی گشته و مدار را کامل نموده و عبور جریان باعث روشن شدن Fenwal و kidde نوع چراغ و به صدا در آمدن آژیر می شود. این سیستم به دو نوع یافت می شود. در نوع اول سیم اصلی حامل برق در وسط لوله بوده و پوسته لوله نقش زمین را دارد ولی در نوع دوم دو سیم در وسط لوله قرار دارد که یکی سیم رفت و دیگری سیم برگشت است.
بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی هواپیماهای دو شرکت هواپیما سازی بوئینگ و ایرباس مستعد ترین نقطه در این هواپیماها در حین پرواز موتور آنهاست از این رو یکی از ابزار در خاموش کردن موتور در حین آتش را به شما معرفی می کنیم.
- Bromo cloro methane
این ماده جسم مایعی بی رنگ و سنگین بوده و به هنگام تخلیه گازی متراکم ایجاد می کند که اثر خفه کنندگی خوبی روی آتش سوزی موتور دارد. اثر خاموش کنندگی این ماده سه برابر بیشتر از دی اکسید کربن است و با فشاری کمتر از آن ( 400-600 ) عمل کرده بنابراین به دلیل وزن کمتر بیشتر هواپیماهای امروزی از آن استفاده می کنند. عیب این ماده در این است که روی قطعات آلومینیومی و منیزیمی ایجاد خوردگی نموده و برای پوست انسان بسیار ضرر دارد.
نویسنده: محمد شفیع خانی
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن