نویسنده: امیر علی خالقی
آیا خلبان ها هم موقع باران و برف از برف پاک کن هواپیما استفاده می کنند؟ بالاخره خلبان هم برای هدایت هواپیما، به ویژه هنگام فرود و بلند شدن از زمین به دید واضح و روشن نیاز دارند. در هنگام بارش باران و برف خلبان چگونه شیشه جلوی خود را تمیز می کند؟
سیستم های حفاظت از باران و برف در هر هواپیما متفاوت است و بسته به نوع و مدل هواپیما از روش های مختلفی استفاده می شود. اما به طور کلی، ۳ روش کلی برای پاک کردن شیشه هواپیما وجود دارد: برف پاکن، سیستم پنوماتیک و استفاده از مواد شیمیایی.
برف پاک کن هواپیما درست شبیه برف پاک کن ماشین است و نحوه عملکرد آن نیز مثل اتومبیل است. سیستم پنوماتیک هوا را با فشار روی سطح شیشه می دمد و باعث تمیز شدن شیشه هواپیما می شود. سومین و متداول ترین روش استفاده از مواد شیمیایی است. با استفاده از این مواد روی سطح شیشه لایه ای صیقلی ایجاد می شود و قطره های باران و برف و سایر چیزها با فشار هوا از روی شیشه پاک می شوند.
استفاده از برف پاک کن هواپیما در سطح زمین
برخی هواپیماها برف پاک کن دارند و برخی دیگر ندارند. مثلا هواپیماهای مسافربری بزرگ برف پاک کن دارند، اما تنها در هنگامی که روی باند فرودگاه هستند از آن استفاده می کنند. در روزهای برفی و بارانی، هنگامی که هواپیما روی باند فرودگاه حرکت می کند معمولا برف پاک کن ها را روشن می کنند. چون با سرعت گرفتن هواپیما قطره های باران روی شیشه حرکت می کنند و باعث کمتر شدن دید می شوند.
استفاده از برف پاک کن در حین پرواز
همان طور که گفتیم برف پاک کن هواپیما بیشتر در سطح زمین استفاده می شوند. در طول پرواز و زمانی که هواپیما در ارتفاع بالا قرار دارد این برف پاک کن ها غیرفعال می شوند. آن ها به صورت آیرودینامیکی و مکانیکی وابسته به سرعت هواپیما هستند. این محدودیت به مدل و نوع هواپیما بستگی دارد. به طور مثال این محدودیت سرعت در هواپیمای ایرباس ای ۳۲۰ حدود ۴۲۵ کیلومتر در ساعت (۲۶۰mph) است. وقتی سرعت هواپیما بیشتر از این میزان باشد فشار هوا به اندازه ای زیاد می شود که می تواند سطح شیشه را از قطره های باران و آلودگی پاک کند و دیگر نیازی به برف پاک کن نیست.
وقتی هواپیما می خواهد فرود بیاید مسلما سرعتش را کم و کمتر می کند. هنگامی که سرعت هواپیما از حد مجاز کمتر شد مجددا برف پاک کن هواپیما فعال می شوند. به ویژه وقتی خلبان قصد دارد در هوای بارانی فرود بیاید نیاز دارد به خوبی باند فرودگاه را ببیند.
همه هواپیماها برف پاک کن ندارند و بسیاری از مدل های هواپیما سوئیچ و دکمه ای دارند که درهنگام بارش با فشار دادن آن، محلول «دافع باران» (rain repellent) روی شیشه اسپری می شود.
Rain Repellant System
در مواقعی که بارندگی بسیار شدید است ممکن است تیغه های برف پاک کن قادر به تمیز کردن شیشه چلوی هواپیما نباشند و در این حالت از سیستم مذکور استفاده میکنیم که یک مایع مخصوص تقریبا چرب را به روی شیشه پاشیده و ذرات باران پس از برخورد به شیشه دفع گشته و توسط ram air دور می شود و شیشه سمت راست و چپ از این حالت مستقل هستند و وقتی خلبان سیستم را روشن میکند مایع به مدت 3/1 ثانیه پاشیده میشود و ظرفیت مخزن به گونه ای است که 10 بار می توانیم از آن استفاده کنیم و البته نباید روی شیشه خشک پاشیده شود.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن