نویسنده: رضا واحدی نژاد
واضح است که لاستیک بکار برده شده در هواپیما بسیار سختتر و با دوامتر از لاستیکهایی است که در خودروها بکار گرفته میشود و از استحکام بیشتری برخوردا میباشد.
در این نوع لاستیک وجوه تمایز زیادی با لاستیکهای معمولی وجود دارد که اولین آن مقاومت آن در برابر فشاری است که در هنگام فرود یک هواپیما به لاستیکهای آن وارد میشود، است.
این لاستیکها باید به شکلی طراحی و ساخته شوند تا در طول فرآیند فرود هواپیمایی که با بلیط داخلی و خارجی مسافران را با پرواز خارجی وداخلی به مقصد خود میرساند شرایط یکسان وامنی را بوجود آورد تا هواپیما بطور کامل توقف کند.
در رابطه با فشاری که لاستیک یک هواپیما باید تحمل کند قوانین و استانداردهایی وجود دارد. طبق قوانین هوانوردی چرخها و لاستیکهای بکار گرفته شده در یک هواپیما باید بتوانند فشاری تا 4 برابر فشار محاسبه و ارزیابی شده را به مدت حداقل 3 ثانیه تحمل کنند.
این موضوع در حالی است که قویترین چرخها باید بتوانند فشار فرود با سرعت حداکثر 463 کیلومتر را تحمل نمایند.
لاستیکهای هواپیماهایی که برای رساندن مسافران هواپیما و قصد انجام پرواز خارجی و داخلی دارند دارای یک عمر مفیدی میباشند که با استفاده از تعداد فرودهای آن هواپیما محاسبه میشود. به طور متوسط لاستیکهای هواپیما قابلیت استفاده در 500 را دارا میباشند و پس از آن باید تحت تعمییر و جایگزینی قرار بگیرند.
زمانیکه یک تایر هواپیما ترمیم میشود میتوان از آن تا 7 برابر عمر اولیهاش استفاده کرد. از نظر اندازه لاستیکهای هواپیما زیاد بزرگ نیستند اما اگر با تایر دیگر وسایل نقلیه مقایسه شوند بزرگ به نظر بیایند.
به عنواه مثال لاستیکی که در هواپیماهای ایرباسی که مسافران را با بلیط داخلی به مقصد مورد نظرشان میرساند بکار گرفته شده است دارای قطری 69 سانتیمتری و عرض 20 سانتیمتری میباشد که برروی یک رینگ 38 سانتی قرار گرفته است.
این اندازه در مقایسه با لاستیک یک تریلی که دارای قطر بیش از یک متر و عرض 50 سانت میباشد کوچک به نظر میآید. اما بدلیل استفاده از کابلهای نایلونی و یا یک پلیمر مصنوعی بانام آرامید در زیر آجهای این نوع لاستیک، تایرهای هواپیما از قدرت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.
در لاستیکهای هواپیماها از آجهای ساده استفاده شده است که از سر خوردن هواپیما جلوگیری در زمان فرود جلوگیری خواهند کرد. همانطور که گفته شد در تایرهای هواپیماها از کابلهای تقویت کننده استفاده میشود که این امر سبب شده تا هواپیماهای مسافربری بتوانند با سرعت بیشتری برروی باند فرودگاه فرود بیایند.
در زمان فرود هواپیما یک کشیدگی بین لاستیک و سطحی که میخواهد برروی آن فرود بیاید رخ میدهد که همین موضوع دلیل ایجاد دودی است که هنگام فرود هواپیما دیده میشود.
گاهی ممکن است چرخها در هنگام فرود بترکند در صورتیکه همچنان ظاهری نو دارند. دلیل این اتفاق میتواند کم باد بودن لاستیکها باشد که به همین دلیل فشار مورد نیاز برای فرود در آنها وجود ندارد و از همین رو دز هنگام فرود خواهند ترکید.
درک نوشته های روی لاسیتک هواپیما به ما چه کمکی میکند:
درک اعداد روی لاستیک به شما این امکان را میدهد که بهترین لاستیک را برای ماشین خود انتخاب کنید و به تجربه رانندگی بهتر به شما کمک بزرگی میکند همچنین درک اعداد روی لاستیک هنگام خرید تایر جایگزین از بروز لرزشهای فرمان خودرو جلوگیری میکند و به حفظ عملکرد و بهبود ایمنی خودرو شما کمک شایانی میکند البته اگر زمان تعویض لاستیک های شما فرا نرسیده باشد.
رایج ترین شاخص های سرعت تایر:
Q تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
R تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
S تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
T تا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
H تا ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
V تا ۲۴۰ کیلومتر در ساعت
W تا ۲۷۰ کیلومتر در ساعت
Y تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت
برای مثال اعداد که روی لاسیتک هواپیما درج شده مثلا لاسیتک
Oponeo :
OPONEO – نام تولید کننده لاستیک
SIDEWALL APPLY POLYESTER… — تعداد لایهها و نوع تسمه و جنس مواد تشکیل دهنده لاستیک.
Tire Name – نام تجاری تایر
SAFETY WARNING – هشدار ایمنی
DOT، MWXW – کد DOT نشان از تطابق تایر با الزامات قانونی ایالات متحده آمریکا میباشد.
۱۱۰۶ – تاریخ تولید، که در آن دو رقم اول نشان دهنده هفته تولید و دو رقم بعدی نشان دهنده سال تولید لاستیک است. در نظر داشته باشید که این عدد تنها در یک طرف لاستیک درج میشود.
E4 – تاییدیه اتحادیه اروپا
TREADWEAR 280… – نشان دهنده طبقهبندی کیفیت بر اساس UTQG ایالات متحده آمریکا.
۰۲۲۸۹۰۸ – شماره همولوژی به فرآیندی اطلاق میشود که طی آن یک تایر به طور خاص توسط یک سازنده ممتاز خودرو ساخته شده و از طرف آن تایید شده است.
RADIAL TUBELESS& – لاستیک رادیال و بدون تیوب
۲۰۵ – عرض لاستیک بر حسب میلیمتر و بین دیوارههای جانبی خارجی اندازه گیری میشود.
۵۵ – نسبت ارتفاع به عرض را نشان می دهد در واقع نشان دهنده فاق لاستیک است که برحسب درصد بیان میشود.
R16 – این لاستیک برای چرخ با قطر ۱۶ اینچ ساخته شده است.
۹۱ – شاخص بار و V – شاخص سرعت
Made in Germany – کشور سازنده لاستیک
OUTSIDE – لاستیک باید به نحوی نصب شود که طرف نوشته شده رو به بیرون از اتومبیل باشد.
MAX INFLATION – حداکثر فشار مجاز
MAX LOAD – حداکثر بار مجاز
و در آخر کد گذاری لاستیک هواپیما معمولا بستگی به تایر و شرکت سازنده دارد
عالی بود و اموزنده
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن