همانطور که زمانی کودک هستید شروع به یادگیری حروف الفبا برای خواندن و نوشتن میکنید برای وارد عرصه هوانوردی شدن نیز باید حروف الفبای مخصوصی به نام الفبای هوانوردی را یادبگیرید. از این الفبا خلبانان,کنترلر های هوایی و نظامیان(اعضای ناتو) استفاده می کنند تا دستورالعمل ها را بدون ایجاد مشکلی انجام دهند. االفبای هوانوردی دهه 50 میلادی توسط سازمان ایکائو به وجود آمده است تا به وسیله آن اشتباهات حین مکالمات به کمترین میزان برسد.
اما شاید بپرسید چه مشکلاتی؟ در زبان انگلیسی بعضی حروف از نظر تلفظ شبیه به هم هستند مثل N,M, از طرفی مکالمات بین خلبان و برج مراقبت توسط بی سیم انجام می شود و همانطور که مطلع هستید کیفیت صدای واضحی ندارد و به راحتی هنگام تلفظ این حروف باعث سردرگمی می شود. نکته بعدی این هست که خلبان های مختلف از سراسر دنیا با زبان و گویش های متنوع هرکدام حروف انگلیسی و ممکن است به شکلی مخصوص به زبان خود تلفظ کنند که باز احتمال به وجود آمدن مشکل پیش می آید از همین رو ایکائو برای رفع این خطا از حروف مخصوص هوانوردی رونمایی کرد.
ساختار الفبای هوانوردی
در زبان انگلیسی 26 حرف داریم و در هوانوردی نیز دقیقا 26 حرف وجود دارد اما تفاوت آن با حروف انگلیسی این هست که در هوانوردی هر حرف یک کلمه متناظر دارد. ایکائو برای جلوگیری از مشکل تلفظ حروف اومده و برای هر حرف یک کلمه در نظر گرفته و تمام افراد موظف هستند بجای تلفظ حروف از کلمات جایگزین استفاده کنند. لیست کلمات را در تصویر زیر میبینید.
مثال: اگر شماره پرواز DN4 باشد و خلبان بخواهد شماره خود را به برج اعلام کنید باید بگوید: Delta November Four
علاوه بر مکالمات خلبان و برج از این حروف در کد رجیستر هواپیما نیز استفاده می شود. هر هواپیما یک کد رجیستر مخصوص به خود دارد که به آن Tail number نیز گفته می شود و به شکل بالا اسم هواپیما تلفظ می شود نه حروف.
عالی ترین سایت در حوزه هوانوردی در کل خاورمیانه این؛ خبر داشتی ادمین جان، کارِتون حرف نداره👍👊👌👏😊
چه باحالن:)
عالی به درد کسایی که به خلبانی علاقه دارن میخوره مث من اما عالیه❤❤
سلام..یادش بخیر۱۵ سال پیش وقتی لیسانس گرفتم رفتم خدمت افتادم نیروی هوایی ارتش امریه فرودگاه مسافربری دزفول..اونجا من دیسپچ پرواز بودم یعنی وظیفه داشتم از ۷۰ مایلی قبل فرودگاه کنترل رادیویی پرواز را در اختیار بگیرم و هنگام ورود تحویل برج بدهم..موقع رفت هم همینطور بعد از تحویل از برج پرواز تا ۷۰ مایلی با پرواز بودم ...خلاصه اولین و آخرین درسی که بعنوان آموزش از یک خلبان قدیمی شکاری که اکنون مدیر فرودگاه شده بود همین کلمات بود .
عالی بود باز هم از این اطلاعات لطفا گرد آوری شود ممنون
بسیار عالی . سپاس فراوان
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن